Vyšlo v týdeníku CHIPweek č. 14/98, v roce 1998
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/axxxk170/a814k170.php3

Pizza přes Internet

"Pizzová centrála" - WWW server, zprostředkující on-line objednávání pizzy z různých pizzerií, s donáškou až do domu (prozatím od dvou pizzerií z Brna a jedné z Prahy)

Úvodní stránka, s nabídkou participujících pizzerií

Možnost objednávat si pizzu on-line způsobem, s donáškou až do domu, je jedním z nejvíce zprofanovaných příkladů využití Internetu. Faktem je, že v zahraničí je to úplná samozřejmost, která se v očích uživatelů časem stává spíše banalitou, než něčím, co si zaslouží větší pozornost. U nás ale něco takového dlouho chybělo, ale naštěstí už nechybí. Na dobře zapamatovatelné adrese http://www.pizza.cz si dnes můžete pizzu objednat i u nás.

Zajímavé přitom je, že nejde o individuální řešení jedné konkrétní pizzerie, která by sama provozovala svůj vlastní on-line objednávkový systém. Jde spíše o řešení typu "pizzové centrály", cizím slovem pak "pizza front-end". Provozovatelem serveru na adrese http://www.pizza.cz je totiž brněnský Internet provider jménem NetBrno, který nejspíše žádné pizzy sám nepeče - funguje v zásadě jako zprostředkovatel mezi pizzy-chtivými zákazníky a skutečnými pizzeriemi, a stará se o cílené předávání on-line objednávek. Mělo by tedy jít o otevřený systém, ke kterému se mohou přidávat další pizzerie, které o to projeví zájem. V současné době jsou do tohoto systému zapojeny dvě pizzerie v Brně (Grill Bar U Kalvodů, a Pizzeria La Scala), a jedna pražská (Pizza West). Díky tomu pak také každá pizzerie může mít vlastní cenotvorbu, vlastní dodací podmínky, a také vlastní otevírací dobu - odvozenou zřejmě od běžné provozní doby své "fyzické" provozovny (takže i na Internetu mají tyto pizzerie někdy zavřeno, viz druhý obrázek).

Jednou z pizzerií je i brněnská La Scala

Spíše praktickou zajímavostí je i srovnání cenových a dodacích podmínek mezi Prahou a Brnem - obě brněnské pizzerie nabízí rozvoz zdarma, a podle počtu odebraných jídel přidávají zdarma i nápoje (viz druhý obrázek, s konkrétní nabídkou jedné brněnské pizzerie). Naproti tomu pražská Pizza West si k ceně svých pizz (které alespoň nominálně nejsou nižší než u obou brněnských pizzerií) účtuje samostatně ještě balné (5 korun za krabici, 3 za misku) a dovozné (49,- až 95,- Kč, podle vzdálenosti od pizzerie), a ani nápoje nejsou přidávány zdarma.

Každá ze tří dosud zapojených pizzerií samozřejmě nabízí na Internetu své menu, neboli objednávkový formulář s nabídkou jednotlivých produktů, jejich cenou a formulářovými políčky pro zadání počtu objednávaných kusů. Příklad vidíte na třetím obrázku (pro brněnskou pizzerii La Scala).

Co a za kolik nabízí la Scala?

Když si pizzychtivý zákazník vybere, na co má chuť, musí ještě vyplnit další údaje na dalším objednávkovém formuláři - ten je dostupný jen v době, kdy příslušná pizzerie má otevřeno, a zde se uvádí mj. i adresa, na kterou má být zboží doručeno. Uvádí se zde také telefonní číslo zákazníka, aby si pizzerie mohla objednávku ověřit, a vyhnula se tak případným žertům na cizí (a vlastně i svůj) účet.

Pizza Push technology (vlevo nahoře)

Provozovatelem "pizzové centrály" a zprostředkovatelem toku objednávek je brněnská firma NetBrno, která tuto svou službu vtipným způsobem prezentuje i na svých domovských stránkách (viz čtvrtý obrázek, vlevo nahoře). Velmi chytře je zde využito paralely s technologií Information Push, která předpokládá dodávku informací doslova až "pod nos" uživateli, který si něco takového objedná u specializovaného dodavatele informačních služeb. S genialitou hodnou Cimrmana si ve firmě NetBrno zřejmě uvědomili, že se nemusí jednat vždy jen o informace - proč by v rámci "push technologií" nemohly být tlačeny k uživateli, doslova až pod jeho ctěný nos, i báječně vonící pizzy?