Vyšlo na www.novinky.cz dne 1.2.1999
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/anovinky/ai1548.php3

Jak se točí Z@vináč?

V minulých dnech jsem měl možnost nahlédnout do zákulisí televizního magazínu Zavináč a zúčastnit se natáčení jedné jeho části. Zde jsou mé postřehy, které jsem doplnil autentickými fotografiemi.

[Obr: logozavinace2.gif (14423 Bytes)]
K natáčení Zavináče jsem se dostal jako doprovod svých dvou nezletilých ratolestí - ty si totiž, ještě s jedním kamarádem, vydávají na internetu vlastní e-zine jménem Zavináč. Dokonce s tím všichni tři začali ještě dříve, než v ČT vznikla myšlenka televizního Zavináče. No a nyní neunikli pozornosti svého "mladšího kolegy" v televizním podání.

Pozvání do studia na Kavčí Hory bylo pro všechny tři děti (ve věku 9, 11 a 13) let samozřejmě velkým zážitkem. Prvním kontaktem s televizním světem se pro ně stala maskérna, plná nejrůznějších vodiček, mastiček, štětečků a štětců, hřebenů a kdoví čeho dalšího - zkrátka bylo to království samo pro sebe.

[Obr: _maskerna.gif (53447 Bytes)]
Takto vypadá televizní maskérna

Po lehkém nalíčení všechny tři děti čekaly na chodbě před studiem, kde s nimi moderátor pořadu Milan Šíma domlouval poslední detaily scénáře - zejména pak, na co se jejich bude ptát, kdo by měl na co odpovídat a co by měly ve svých odpovědích zdůraznit. Například to, že obě pražské děti se seznámily se svým kamarádem z Varnsdorfu po internetu a že ve studiu se všichni fyzicky setkali teprve podruhé. A samozřejmě nesmí zapomenout popsat, jak se vlastně kamarádí po internetu - nejvíce mailem a po ICQ.

[Obr: priprava.gif (70073 Bytes)]
Upřesňování posledních detailů scénáře s moderátorem

Jakmile se uvolnilo studio, mohly začít přípravy k natáčení. Vnitřek studia byl celý zelený a děti byly již dopředu varovány, že na sobě nsmí mít nic zeleného - to proto, že televizní technika z kamerami nasnímaného obrazu doslova "odečte" vše, co je zelené, a naopak k záběru "přičte" úplně jiné pozadí, takové, jaké pak vidíte ve výsledném záběru na obrazovce. Na tomto principu tedy vzniká prostředí virtuální reality, ve kterém se televizní Zavináč odehrává.

[Obr: pozovani.gif (55617 Bytes)]
Vnitřek studia, při pohledu proti kamerám

[Obr: reziser.gif (18049 Bytes)]
Vše se odehrávalo pod přísným dohledem režiséra Sládka
Ovšem aby vše dopadlo tak jak má, musí být všichni přesně "napolohováni", nesmí se moc hýbat a nesmí například vrhat stín, který by měnil barvu pozadí a tím narušil celý proces "odčítání" barvy pozadí a "přičítání" pozadí nového. Vše připomínalo úplnou alchymii, jak se neustále měnila poloha účinkujících, nastavovala světla a zkoušelo, zda to vychází. Výsledek přitom ukazoval monitor přímo ve studiu (na obrázku výše se na něj všichni dívají). Detail tohoto monitoru vidíte na následujícím obrázku.
[Obr: ctecka.gif (34009 Bytes)]
Technik s monitorem
Na samotném monitoru sice z fotografie není moc vidět (je tam ještě tzv. naklíčováno pozadí z předchozího dílu Zavináče s doktorem Plzákem) - zato si ale bezprostředně nad monitorem můžete povšimnout další zajímavé věci, a to čtecího zařízení. Tvoří jej monitor (ve výši prsou kameramana) obrácený směrem nahoru. Jeho obraz odráží polopropustné zrcadlo na objektivu kamery - polopropustné je toto zrcadlo v tom smyslu, že nepropouští obraz monitoru do kamery (takže kamera vidí pouze to, co je před ní).
[Obr: detailctecky.gif (40977 Bytes)]
Detail čtecího zařízení
Naopak ten, kdo stojí před kamerou, vidí v onom zrcadle to, co se promítá na monitoru. Při zpravodajských relacích se do tohoto monitoru promítají texty zpráv, které hlasatel čte. Při natáčení s dětmi bylo čtecí zařízení sice zapnuto, ale nepoužívalo se.

[Obr: scena.gif (53790 Bytes)]
Snímaná scéna, z pohledu TV kamery
To, co snímala kamera, muselo mít rovnoměrné zelené pozadí, tak jak to vidíte na předchozím obrázku. Výsledek, který byl vysílán do éteru, pak obsahoval již "přidělané" pozadí:
[Obr: tvvsichni.gif (55082 Bytes)]
Výsledný záběr, který byl vysílán
V průběhu samotného natáčení, neboli když už se "jelo na ostro", bylo studio zavřené (už i kvůli zvuku). Režisér sledoval vše bedlivým okem z jiné místnosti plné televizní techniky (viz obrázek), odkud měl dokonalý přehled o záběrech všech kamer. Zde se také zřejmě fakticky odehrávají různé studiové triky, které pak vidíme na obrazovce.
[Obr: rezie.gif (58701 Bytes)]
Režijní pracoviště
Celé natáčení s dětmi zabralo něco přes hodinu (a z toho zdaleka nejvíce čekání na uvolnění studia a "polohování" všech účastníků). Výsledný záběr, který se objevil v televizi, měl cca 2 minuty 50 sekund.